Aktuellt datum och tid: 23 apr 2014, 22:34

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Benmjöl till vilka växter? 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Inlägg Benmjöl till vilka växter?
Eller rättare frågat, vilka växter gillar EJ benmjöl?
Vilka föredrar blodmjöl?
Tacksam för svar

Bloggen min.. Mina Lönnar/Acer.. Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009.. Mina Barr/Abies/Picea/Pinus..
.

03 maj 2010, 07:27
Profil WWW

Inlägg Re: Benmjöl till vilka växter?
Jag tror inte det finns några växter som inte gillar benmjöl. Men jag har sett att farhågor finns att benmjölet kan driva upp pH på t ex surjordsbäddar. Men jag är inte helt övertygad att så är fallet, i alla fall är det knappast fallet vid enstaka gödsling av en sur jord. Men vad som händer med pH efter 10 till 20 år med benmjölsgödsling vågar jag inte svara på.

Annars verkar benmjöl och blodmjöl passa ganska bra som komplement till varandra. Benmjöl är ett långsamt gödsel med mycket fosfor och inte lika mycket kväve. Blodmjöl är till stor del ett snabbverkande kvävegödsel.

03 maj 2010, 12:54
Användarvisningsbild

Det var i första hand just Rhododendronen med kompisar vi funderade på om de också skulle ha benmjöl eller ifall ev. blodmjöl vore bättre. Vi öser in åtminstonde 20 cm Eklöv varje år i dessa rabatter så surheten borde väll stanna kvar.
Synd att köpa dyra specialgödningar av alla möjliga sammansättningar om man kan hålla sig till ev. 2 olika. Det blir så många påsar och burkar ändå på ett år.

Bloggen min.. Mina Lönnar/Acer.. Mina Dagliljor 2008.. Mina Dagliljor 2009.. Mina Barr/Abies/Picea/Pinus..
.

04 maj 2010, 08:35
Profil WWW

Lönar sig att läsa innehållsförteckningen på gödselpåsarna, tillverkarna vill ju sälja och gör snart sagt egen gödselblandning för varje växtslag. T.ex. potatisgödseln i Finland är sgs likadan som Rhodogödseln enda skillnaden 1% mera kväve vilket knappast spelar någon roll i praktiken. Inte behöver man i praktiken så många sorter och ser någon växt nödlidande ut kan man alltid göra nässelvatten som har både rikligt kväve och spårämnen. Benmjölet är väl bäst för lökväxter som vill ha långvarig jämn påfyllning av näring.

04 maj 2010, 10:39
Profil WWW

Jag rekommenderar Biofer. Det är ett järnberikat benmjöl som finns att köpa på Granngården (fd. Lantmännen). Det är välkänt och välanvänt bland STA:are i Värmland. Jag och ett flertal andra använder det till ALLA växter i våra trädgårdar. Tyvärr är det dyrt men värt varje krona! För att citera en mycket duktig och välkänd odlare i förening, -Jag känner mig naken om jag inte har det hemma!

;) Oj då. Det här låter som den värsta reklamannonsen, men det är inte menat så. :P

04 maj 2010, 12:19
Användarvisningsbild

Jag använder också Biofer till alla växter här hemma. Kompletterar det med hönsgödsel. Tanken med det är att hönsgödseln skall verka snabbt och Biofer under längre tid. Jag täcker det med hästgödsel med torv så maskarna skall dra ner det och ge en mullrik och levande/välmående jord, "odla jorden" är mitt favorituttryck.

04 maj 2010, 18:54
Profil WWW

Är det någon som har en länk till en utförlig produktbeskrivning av Biofer? Jag som brukar kunna googla fram det mesta misslyckas här och hittar bara en massa listningar av KRAV-märkta ekogödsel. Det verkar dessutom som om det finns en hel produktserie med olika gödselmedel under namnet Biofer? Stämmer det?

04 maj 2010, 21:26
Användarvisningsbild

Claes, prova denna länk:
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... 7_11_2.pdf

05 maj 2010, 10:29

Tack! Precis vad jag ville ha!

Och tydligen är Biofer verkligen en hel serie av olika gödselmedel från slaktindustrin:

Bild

05 maj 2010, 10:59
Användarvisningsbild

Vilken fin tabell du hittade

.

05 maj 2010, 17:06
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa